Fag: Primært historie. Sekundært natur og teknologi, biologi, håndværk og design samt madkundskab
Praktisk information Varighed: 4 timer Sted: Landbrugsmuseet, Mosbjerg Hvornår: Alle dage
Indhold og arbejdsform: I og omkring husmandsstedet arbejdes praktisk med madlavning, bagning, vask, pileflet, tærskning, gamle lege og diverse træ- og metalværksteder.
Primært kompetenceområde: Historiebrug
Læringsmål: Eleverne vil kunne redegøre for og vise arbejdsprocesser der knytter sig til bondekulturen for 100 år siden.
Fagmål for:
Historie:
Fortælle om sammenhænge mellem materielle kår og hverdagsliv, som det manifesterer sig i sundhed og sygdom, fattigdom og rigdom.
Berette om episoder, der har betydning for den nærmeste families historie, og beskrive samfundsforholdene
Stille spørgsmål, der kan uddybe forståelsen af historiske beretninger
Fortælle om udviklings- og forandringsprocesser fra Danmarks historie, som knytter sig til kongemagt, kirke, landbrug og industri
Give eksempler på betingelser for varefremstilling i forskellige samfundstyper, herunder selvstændige håndværk og landbrug, industrialisering og kollektivisering.
Kende betegnelser for tidsepoker, der knytter sig til Danmarks historie, herunder stenalder, bronzealder, jernalder, middelalder og oplysningstid
Give eksempler på tidstypiske fremstillingsformer og opfindelser, der er begrundet i udvikling af værktøj, materialer og videnskab
Begrunde egne holdninger til historiske problemstillinger
Etablere historiske scenarier i form af drama, rollespil og udstilling
Natur og teknologi:
Give eksempler på samfundets anvendelse og udnyttelse af teknik
Beskrive forskelle og ligheder på redskaber og apparaters udformning og anvendelse til forskellige
Udvælge og anvende materialer og stoffer på baggrund af deres forskellige egenskaber som styrke, isolerings- eller ledningsevne
Give eksempler på, hvordan nye egenskaber fremkommer, når forskellige materialer og stoffer bruges sammen
Beskrive og fremdrage sammenhænge i enkle produktionsprocesser fra hverdagen
Vi anvender cookies til at hjælpe os med at levere vores tjenester og til at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesiden. Ved at bruge vores tjenester accepterer du vores brug af cookies.