De tyske bunkere - historisk vingesus for begyndere (5. - 6. klassetrin)

Fag: Historie, Natur og teknologi og Matematik

Praktisk information
Varighed:
2 timer.
Sted: 10. batteri ved Hirtshals fyr
Hvornår: Alle dage

Indhold og arbejdsform:
Introduktion til 10. batteris bunkere ved Hirtshals. Kort oplæg om besættelsen og atlantvoldens tilblivelse. Efter støbning af beton bevæger vi os rundt i løbegravene og går ind i nogle af de mere end 50 bunkeranlæg. Undervejs løser eleverne praktiske opgaver med relation til anlægget. Arbejdsformen er Oplæg, opgaveløsning i grupper og guidet rundvisning.

Primært kompetenceområde og læringsmål:
Kronologi og sammenhæng. Eleven kan redegøre for konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverdenen. Eleverne har viden om tilblivelsen af og livet i bunkerne.

Fælles mål
Eleverne har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdenens historie.
Eleverne har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverdenen.
Historisk bevidsthed. Eleven kan analysere brug og funktion af fortalt historie.

Eksempler på læringsmål
Eleverne kender til støbning af beton. Eleverne har kendskab til Atlantvoldens baggrund, tilblivelse og størrelse. Eleverne kender til samarbejdet/modstanden med/mod de tyske soldater. Eleverne kender til dagliglivet i bunkerne.