Fag: Historie, dansk, geografi
Praktisk information
Varighed: 3 timer
Sted: Museumsgade 5, Hjørring
Hvornår: Alle dage
Indhold og arbejdsform
Efter et kort rids af byens historie får eleverne roller som autentiske personer fra 18- og 1900-tallet. Eleverne gennemfører herefter et løb i byen med QR-baserede opgaver i relation til historiske steder i byen og deres personlige rolle.
Arbejdsformen er oplæg og opgaveløsning i grupper.
Primært kompetenceområde og læringsmål:
Historiske scenarier. Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid. Eleven har viden om baggrunden for Hjørrings opståen og udvikling. Eleven kan agere som historiske personer.
Fællesmål i historie
Historiske scenarier.
Eleven kan udlede forklaringer på historiskeforhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Kronologi og sammenhæng.
Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt.
Eksempler på læringsmål
Eleverne har viden om baggrunden for Hjørrings udvikling og betydning for regionen. Eleverne kan sætte sig ind i historiske personligheder og agere og tænke som disse.
Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger,
nutidsforståelser og fremtidsforventninger og kan relatere dette til byens udvikling de næste 30 år.
Fagmål for Historie
Ansvarlig redaktør: Lars Danielsen