Praktisk information Varighed: 4 timer Sted:Landbrugsmuseet, Mosbjerg Hvornår:Tirsdage
Indhold og arbejdsform: Efter en orientering om dyrenes livsbetingelser i vore vandløb besøges og gennemgås forskellige slags rensningsanlæg. Der er mulighed for at indlægge besøg ved: biologisk-mekanisk rensningsanlæg, rodzoneanlæg, fisketrappe, dambrug, put and take sø. Cykler eller andre transportmidler skal medbringes. Arbejdsformen er teoretisk og praktisk.
Primært kompetenceområde og læringsmål:
Perspektivering. Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Kommunikation. Eleven kan kommunikere om natur og teknologi. Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi.
Fagmål for:
Natur og teknologi
Redegøre for sammenhængen mellem planter og dyrs bygning, form,funktion og levested
Give eksempler på, hvordan organismer opfylder deres livsbetingelser forskellige steder på jorden
Give eksempler på samfundets anvendelse og udnyttelse af teknik
Beskrive forhold, der har betydning for dyr og planters tilpasning til forskellige levevilkår
Knytte sammenhænge mellem oplysninger fra tematiske kort og den virkelighed de repræsenterer
Redegøre for naturanvendelse og naturbevarelse lokalt og globalt og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil
Redegøre for eksempler på ressourcer, der har betydning for planter, dyr og menneskers levevilkår
Give eksempler på, hvordan samfundets brug af teknologi på et område kan skabe problemer på andre områder, som vand/spildevand og energiforsyning/forurening
Give eksempler på, hvordan ændringer i anvendelse af teknologi har indvirket på planter, dyr og menneskers levevilkår, herunder transport og landbrug
Kende til miljøproblemer lokalt og globalt samt give eksempler på, hvordan disse problemer kan løses
Biologi
Kende og beskrive udvalgte organismer og deres systematiske tilhørsforhold samt anvende begreber om livsytringer, herunder fødeoptagelse, respiration, vækst, formering og bevægelse i forbindelse med forskellige typer af organismer
Sammenligne forskellige typer organismer og deres livsbetingelser som føde, næringsstoffer, vand, ilt, lys og temperatur samt forholdet til andre organismer
Give eksempler på forskellige arters tilpasninger i bygning, funktion og adfærd til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser
Beskrive udvalgte stoffers kredsløb i naturen
Gøre rede for eksempler på naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed
Redegøre for menneskers anvendelse af naturgrundlaget i forskellige erhverv, blandt andet landbrug og fiskeri
Give eksempler på, hvordan bæredygtig udvikling indgår i forskellige erhverv og som led i naturforvaltningen
Give eksempler på aktuelle lokale og globale miljø- og sundhedsproblemer
Forklare biologiske processer knyttet til råvareproduktion, herunder i landbrug og fiskeri
Redegøre for menneskets syn på og brug af produktionsdyr og kæledyr
Forklare sammenhængen mellem forskellige arters tilpasning i bygning, funktion og adfærd i forhold til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser
Forklare begrebet økosystem og kende til energistrømme samt udvalgte stofkredsløb i forskellige økosystemer
Vurdere konsekvenser for dyr, planter og natur ved udvalgte produktionsformer
Analysere interessemodsætninger og forskellige holdninger i forbindelse med sundhedsforhold og udnyttelse af naturressourcer
Forholde sig til aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer
Vi anvender cookies til at hjælpe os med at levere vores tjenester og til at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesiden. Ved at bruge vores tjenester accepterer du vores brug af cookies.