Praktisk information Varighed: 2 timer Sted: Landbrugsmuseet, Mosbjerg og Rubjerg Knude Hvornår: Alle dage
Indhold og arbejdsform: Øvelser i at udtrykke sanseoplevelser i lyrisk og billedmæssig form. Efter oplæg om sansning og med eksempler fra verdenskunsten anbringer eleverne sig i landskabet og lave sansedigte og –billeder. De skal, med andre ord, tegne et fuglefløjt og skrive et digt om følelsen af solskin på kinden.
Primært kompetenceområde: Dansk – fremstilling Billedkunst – billedfremstilling
Læringsmål: Dansk: Eleverne skal kunne udtrykke sig i lyrisk form Billedkunst: Eleverne skal kunne begrunde deres billedmæssige virkemidler, herunder komposition og farvevalg.
Fagmål:
Dansk:
Fremme elevernes oplevelse af sproget som en kilde til udvikling af personlig og kulturel identitet, der bygger på æstetisk, etisk og historisk forståelse.
Fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre.
Eleverne skal styrke deres bevidsthed om sproget og udvikle en åben og analytisk indstilling til deres egen tids og andre perioders udtryksformer.
De skal opnå udtryks- og læseglæde og øge deres indlevelse og indsigt i litteratur og anden fiktion.
Skrive sammenhængende, klart og forståeligt om fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en form, der passer til situationen.
Indsamle stof og disponere et indhold på en måde, der fremmer hensigten med kommunikationen.
Styre skriveprocessen fra idé til færdig tekst.
Give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster.
Gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og situation.
Forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster.
Kende betydningen af sproglige virkemidler.
Udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i såvel enkle som mere komplekse produktioner i en form, der passer til situationen, samt i dramatisk form.
Billedkunst:
Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at skabe, opleve og analysere billeder bliver i stand til at se og sanse på en rig og nuanceret måde og at bruge og forstå billedsprog som et personligt meddelelses- og udtryksmiddel.
Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og elektroniske billeder tilegne sig viden og indsigt og få lyst til og grundlag for at udtrykke sig i og med billeder.
Som led i deres æstetiske udvikling og som medskabere af kultur udvikler eleverne fortrolighed med kunstens og massekulturens billedformer, og de forstår betydningen heraf i egen og i fremmede kulturer.
Udtrykke iagttagelser, betydninger, fantasier, følelser og holdninger i billeder.
Eksperimentere med billedudtryk og benytte kombinationer af visuelle former i den billedskabende proces.
Iagttage, beskrive, tolke og vurdere billeders indhold.
Afkode tegn og symbolers betydning i billeder.
Analysere, reflektere over og bruge forskellige billedgenrer og kategorier.
Vi anvender cookies til at hjælpe os med at levere vores tjenester og til at lave statistik, som vi kan bruge til at forbedre hjemmesiden. Ved at bruge vores tjenester accepterer du vores brug af cookies.